Hemstädning
Tänk dig känslan av att komma hem till ett fräscht och fint hem – alldeles nystädat! Inga dammråttor i hörnen. Rent och väldoftande, skinande rent i kök och badrum.
Boka online
Så funkar vårt städabonnemang
Boka online
Boka enkelt med att först fylla i dina uppgifter. Välj datum, se totalkostnad.
Vi kontaktar dig
Efter att bokningen är slutförd återkopplar vi till dig inom kort.
Städningen utförs
Vår kunniga personal ser till att ni möts av ett skinande rent hem.
Utvärdering av service
För att alltid säkerställa en hög kvalitet, görs en utvärdering efter utförande.
Det här ingår i hemstädningen
- Rum
- Kök
- Tvättstuga
- Badrum
- Hall/entré
Powerline dammsugare kommer med en kraftfull motor och är marknadens bästa system för luftfiltrering och mängder av andra egenskaper för bekväm användning och effektiv rengöring.
✓ Kraftfull sugeffekt
✓ Fungerar bra på djurhår
✓ Turbomunstycke ingår
✓ HyClean-dammuppsamling
✓ Indikator för både påsbyte och överhettning
Trygghet för kunder och anställda
Säkerhetstänkandet är genomgående i hela vår verksamhet och i alla våra rutiner. Vår ansvarsförsäkring är din trygghet.
Utbildad personal med riktiga löner
Våra medarbetare är utbildade, har riktiga anställningar med kollektivavtal, försäkringar, avtalspension och rättvisa arbetsvillkor.
Nöjd kund-garanti
Bedömning av städning kan vara subjektivt. Är du inte helt nöjd med resultatet så åtgärdar vi det direkt.
Vi har samlat de vanligaste frågorna om veckostädning vi får och svaren här. Om du trots allt inte hittar svaret på din fråga är vi aldrig längre än ett telefonsamtal eller mail bort.
- Om veckostädningen
- Vad ingår i städningen
- Trygghet
- Om timbanken
Om du är intresserad av att bli kund hos oss kan du enkelt skicka in dina kontaktuppgifter via ett av formulären på hemsidan så kontaktar vi er inom 24 timmar. Du kan givetvis också kontakta vår kundtjänst via e-mail: info@drott24.se eller via telefon 08-120 021 00 för att berätta hur vi kan hjälpa dig till en enklare vardag. Vanligtvis bokar vi ett kostnadsfritt hembesök där vi tillsammans går igenom hur vi kan underlätta din vardag på bästa sätt.
Under startmötet ses vi hos dig eller digitalt via video för att gå igenom vad du behöver hjälp med. Vi sammanställer dina behov och önskemål i din kundprofil.
Vi brukar rekommendera våra nyblivande kunder att börja med en Uppfräschning hemma innan vi sätter igång med regelbunden hemstädning så att vi kan behålla topp kvalité.
Normalt behöver vi 1-2 veckor efter du bestämt dig för att bli kund för att starta igång ditt abonnemang.
Tjänsten innebär att du abonnerar på en återkommande (varje vecka, varannan vecka eller var fjärde vecka) städning där vi kommer hem till dig och städar och vi utför detta normalt under vardagar mellan klockan 8–17. Dag och tid kommer vi överens om. Vi kan också skräddarsy en lösning om ni har särskilt behov. Tänk på att vår städpersonal är mer uppbokad under vissa tider så berätta för oss om ni har specifika krav. Om ditt städtillfälle hamnar på en röd dag kontaktar vi dig för att boka om det. Som kund hos oss får du välja om du vill ha löpande hemstädning per städtillfälle eller om du vill ha löpande hemstädning med fast månadskostnad. Hemstädning per städtillfälle innebär att vi debiterar för dem städtillfällen vi har varit hos dig. Hemstädning med fastmånadskostnad innebär att du har timbank på Drott24. Läs mer om timbank under ”Om timbanken” rubrik.
För att vår städning ska bli så bra som möjligt och vara effektiv utan tidspillan är det bra om leksaker, kläder och andra lösa saker plockas undan. I köket ska arbetsbänkar och diskbänk vara så fria som möjligt att vårt arbete blir smidigt och effektivt.
Vid avtal om löpande städning är det alltid samma person som kommer. Vid sjukdom eller semester kontaktar vi alltid er och kontrollerar om det är okey för er att en vikarie kommer och städar hos er.
Vi bokar en fast veckodag och tid i anslutning till din startstädning. Om det skulle ske en förändring i schemat t ex pga sjukdom hör din områdeschef av sig till dig.
Du avgör själv om du vill vara hemma eller om du vill lämna oss en nyckel eller kod. Vi kvitterar alltid de nycklar vi erhåller och dessa nycklar får en stöldskyddsbricka. Nycklar som vi får kan endast identifieras av oss.
För att vi ska kunna utföra en bra städning hos dig behövs minst tre timmar varannan vecka.
I det fallet att er bostad skulle vara väldigt stökig och hårt nedsmutsat är vi tacksamma om ni meddelar oss detta så att vi kan förbereda oss för detta och ta till extra tid. Om ni inte har kontaktat oss kommer vi att kontakta er för att fråga om ni vill att vi ska utföra extra städning. Annars utför vi städningen enligt avtalad tidsåtgång.
From den 1 juli 2009 gäller direktavdrag för hushållsnära tjänster, det betyder att du bara betalar 50 procent av arbetskostnaden vid köptillfället. Drott24 administrerar din skattereduktion direkt med Skatteverket. När Skatteverket beviljar utbetalning till Drott24 för ifylls beloppet i din inkomstdeklaration.
Du kan få fakturor från Drott24 med vanlig post eller skickat till din e-post. Betalningsvillkor är normalt 20 dagar från fakturadatum.
Det finns ingen bindningstid men däremot finns 1 månads uppsägningstid (kalendermånad).
Drott24 erbjuder kvalitetsgaranti på samtliga våra tjänster. Om du av någon anledning inte tycker att vi har utfört tjänsten så som vi har kommit överens om kontaktar ni oss så snart ni kan (senast inom 72 timmar) och vi åtgärdar bristen skyndsamt, senast inom 24 timmar. Det är viktigt att ni kontaktar oss så att vi kan rätta till vår brist. Om ni väljer att själva åtgärda bristen utgår i normalfallet ingen ersättning.
Vid avbokning eller ombokning ditt städpass vänligen kontakta vår kundtjänst via e-mail: info@drott24.se eller via telefon 08-120 021 00 så hjälper vi dig.
Vid avbokning tidigare än 72 timmar (helg ej inräknat) före avtalat städtillfälle sker avbokning utan kostnad. Vid avbokning 48 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället debiteras 50 % av det ordinarie priset och vid 24 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället debiteras 75 % av det ordinarie priset. Vid avbokning samma dag debiteras fullt pris. Viktigt att veta är att avbokningskostnaden inte ger rätt till RUT-avdrag.
Det är du som bestämmer vilka rum i din bostad som ska ingå och vad som ska göras, vilket också dokumenteras i din personliga städinstruktion. Ett normalt uppdrag innehåller det som redovisas nedan:
• Putsning av speglar, vid behov även dammtorkning av tavlor
• Avtorkning av fönsterbrädor och fria ytor
• Tömning av papperskorgar – sopor slängs i soprum/sopbehållare utomhus
• Avtorkning av synlig smuts på kontakter, dörrar, karmar och golvlister
• Dammsugning av golv och mattor
• Avtorkning av golv enligt överenskommelse – Torrdamma alt. Fuktmoppa
• Kök
• Avfläcka runt handtag på köksskåp, kylskåpshandtag, diskmaskin etc.
• Rengöring av diskbänk, bänkar och utsidan av spis
• Avtorkning av utsidan på fläkt och vitvaror
• Rengör mikrovågsugn inuti och utsida
• Rengöring inuti köksskåp där sopbehållare finns
• Tömning av sopor
Badrum/Dusch
• Avfläcka runt handtag på badrumsskåp
• Rengöring av badkar, handfat och toalett
• Rengöring av duschväggar och duschkabinväggar, glasdörrar
• Skrubba golv/fogar i duschkabinen med rotborste eller diskborste (röd) vid behov
• Rengöring av utsidan av vitvaror
• Vid behov – Spola rent golv/rör ifall det finns golvbrunn och en golvskrapa
Groventré/Tvättstuga
• Avfläcka runt handtag på skåp
• Rengöring av tvättställ
• Rengöring av utsidan av vitvaror
• Avtorkning av hyllor
Hall/Entré
• Vid behov borttagning av fläckar och runt handtag på garderober
• Dammsugning av mattor – skaka om det är möjligt utomhus
• Avtorkning av hyllor
• Avtorkning av övrigt möblemang
Du kan lägga till extra tjänster i din veckostädning för ytterligare moment, t ex tvätt och strykning, kyl- och ugnsrengöring, organisering av garderober och hopplock och av barnens leksaker.
Vid uppstart får du som kund välkomstgåva Städbox från Drott24. Detta är en start kit som innehåller olika städmedel, mopp, hink och trasor. Vi använder din dammsugare. Dammsugare ska vara med sladd.
Vid enstaka hemstädning ingår ej städmaterial men kan givetvis beställas som tillägg.
För att städningen skall kunna utföras på ett bra sätt i ditt hem är det viktigt att vi har rätt hjälpmedel vid
hemstädning. Nedan kan du se vad du bör ha hemma:
• En bra dammsugare med sladd
• Dammsugarpåsar
• En hink
• En mopp
• Dammtrasor (gärna microfiber)
• Diskmedel
• Fönsterputs (för speglar)
• Scotchbritesvampar (den hårda ytan ska vara vit)
• Vim eller Jif
• Allrengöringsmedel, typ Ajax
• Toalettrent (typ WC-anka)
• Torr tygtrasa eller hushållspapper
Vid hemstädning ingår inte fönsterputs men kan givetvis beställas som tillägg.
Utöver veckostädningen kan vi även hjälpa dig med att plocka iordning, sortera leksaker, tvätt av kläder och hemtextil,
strykning, organisering, källsortering, rengöring av ugn och kylskåp och liknande. Berätta när du bokar så lägger vi till
extra tjänst i din veckostädning efter dina önskemål. Du kan närsomhelst kontakta oss för att lägga till extra tjänster
till dina städpass utefter dina behov.
Läs om hur vi hanterar Covid-19 här: länk till vår covid sida
När du valt att bli kund hos oss kvitterar vi ut nycklar. Dessa finns sen i gott förvar hos oss och används av din
ordinarie under städpasset hos dig. Nycklarna är inte märkta så att de går att koppla till en specifik adress.
Det är inget problem. Vi lägger in information kring larmet i din kundprofil.
Självklart! Vi har sekretess och tystnadsplikt kring allt som rör dig och ditt hem.
Vi har en ansvarsförsäkring om något skulle gå sönder under ett städpass hemma hos dig.
Vi behöver veta om det är djur i bostaden. Vi noterar i din kundprofil att du har hund eller katt eller annat husdjur som rör sig fritt hemma hos dig så att din ordinarie vet. Husdjur kan vara hemma när vi städar men vi kan inte ta ansvar för djur som finns hemma och vi behöver hitta en lösning att inte något djur kommer till skada eller smiter ut ur bostaden.
Du behöver inte vara hemma när vi kommer men du får naturligtvis vara det om du vill eller behöver.
Med ett städabonnemang hos Drott24 ingår ett bestämt antal timmar varje månad då vi tar hand om ditt hem. Löpande hemstädning med fastmånadskostnad är baserat på en timpott och uppbyggd på ett fast pris varje månad. Detta innebär att även om du en månad har 1 gg städning, 2 ggr eller 3 ggr städning betalar du alltid samma månadspris. Vid avbokningen placeras dem timmar av varje städtillfälle till timbanken.
Dessa timmar du har i timbanken har du alltså till godo till andra tjänster, t ex en rejäl storstädning med fönsterputs
under hela året.
Du kan spara max tre (3) städtillfällen i din Timbank motsvarande
Vad säger våra kunder om oss
Varför anlita oss?
Alla anställda har kollektivavtal, pensionsavsättningar och andra förmåner.
Vi kommer tillsammans överens om vilka rum som ska ingå, vad som ska göras och hur du vill ha det gjort.
Vid start får du ett städpaket med microtrasor och moppskaft. Våra städmedel ingår och fylls på när de tar slut.
Tänk inte mer på strykning och tvätt, att putsa fönster eller rensa ogräs. Använd abonnemangets timmar till samtliga våra rut-tjänster.
Känn er säkra hos oss på Städahem
Vi förstår att tiden vi spenderar på ditt företag eller i ditt hem med hemstädning är värdefull för dig som kund. Av just den anledningen arbetar vi för att alltid ge dig ett förstklassigt bemötande.